Kérdés tudod-e, hol kell fejlődj az online megbeszélések világában?
Cunamiként söpört végig a digitális hullám az elmúlt hetekben minden szektoron. A hirtelen jött új helyzet, a „távolság” pedig még inkább előtérbe helyezi a vezetői kompetenciákat, ezek közül is elsősorban a kommunikációt, empátiát és a rugalmas, gyors alkalmazkodás készségét.
Hogy Te mennyire vagy jó ebben, hamar ki fog derülni…
Szinte mindegy, hogy egy nagyvállalat magyar központjáról, egy hazai KKV-ről, vagy egy kisebb ügyvédi irodáról beszélünk, a home office és a távoli munkavégzéssel járó digitális átállás mindenhol cunamiként söpört végig. Talán a termelő szektor kivételével – ahol fizikai jelenlét nélkül számos esetben ma még nem lehet dolgozni – a legtöbb gazdasági ágazat most úgy tűnik végérvényesen „átáll”. Persze teljesen a termelő vállalatok sem maradtak ki ebből a folyamatból, hiszen bizonyos területek ott is remote vezetés mellett működnek, illetve a digitalizáció iránti igény már korábban jelentkezett a termelés területén. Hiszen az Ipar 4.0 egyértelműen erről szól! Mindez pedig végkép eltörölhet számos régi rutint, beidegződést a munkában és a vezetői modellekben.
Sokféleképpen nevezték már ezt. Negyedik ipari forradalom, digitális transzformáció, de a lényeg mégis az, hogy a digitalizáció és az információs technológiák alkalmazása és így a hatékonyság javítása az egyetlen út lehet most a versenyelőny megőrzésére, vagy akár a túlélésre. Ne legyenek kétségeink afelől, hogy a vírus utáni ma még kevésbé prognosztizálható körülmények között a digitálisan lemaradó cégek a versenyben is le fognak maradni.
Azok a kihívások, amelyekről éveken át beszéltünk most a kényszer hatására megoldásra találtak, legalábbis a technológia oldaláról.
Mit látunk a humán oldalon?
A változás, az új munkavégzési forma kikényszeríti az új készségek, képességek és kompetenciák fejlesztését és alkalmazását. Az emberi tényező és főleg a vezetők szerepének tekintetében még nem minden esetben triviális ez a változás. Pedig, ha csak egy beosztottad is van, már érintett vagy.
Az alkalmazkodás képességéről beszélünk. Erről Darwin óta tudjuk, hogy a legfontosabb szerepet játssza az evolúciós túlélésben. A vírus pedig bizonyos szempontból egyfajta evolúciós mérföldkövet szúrt le a gazdaságban is. Persze mondhatod azt, hogy ez Téged nem érdekel, hogy Te tudod mit kell tenni. Azonban az az igazság, hogy a legtöbb iskolában nem tanítják meg azt, amire most a leginkább szükséged van.
A változásmenedzsmentről van szó. Ez így önmagában egy buzzword. Azonban, ha lehúzzuk róla a bullshit leplet, akkor kiderül, hogy a kommunikációról, az empátiáról és rugalmasságról, probléma és konfliktus (netán krízis) kezelési képességeidről beszélünk. Mert most talán az a legmeghatározóbb a sikered szempontjából, hogy a vezetőként a beosztottakkal is el tudd fogadtatni az új helyzetet, például a digitalizáció okozta változásokat. Ehhez pedig nem elég, hogy a kollégáid hallják, ahogyan beszélsz, érteniük is kell, hogy mit szeretnél. Érteni az okokat, célokat és azt is, hogy nekik milyen szerepük van mindebben, hol és hogyan kell változzanak.
Kommunikációs képességeid próbája az is, hogy képes vagy-e fenntartani a motivációt a csökkenő személyes kontaktusok ellenére, meg tudod-e tartani vezetői karizmádat a videóchaten, Zoomon, Teamsen. Netán képes vagy-e most ezen erősíteni, újraépíteni?
Most legyinthetsz és gondolhatod azt, hogy Te már felkészültél. Vagy tekinthetsz erre egy új lehetőségként. Lehetőségként arra, hogy jobb vezető legyél. Mondhatod, hogy sokkal fontosabb, most a pénzügyre, termelésre, vevőkre koncentrálni. Azonban az igazság az, hogy az eredményes kommunikáció, a változások menedzselésének képessége nem velünk született képesség, viszont tanulható.
Ha pedig nem akarsz lemaradni vagy elbukni, érdemes erre is energiát fordítani…