Több ezer bejegyzés foglalkozik azzal, hogyan adjunk jó visszajelzést a dolgozóknak. Mi most arról írunk, hogyan kérhet önmagáról visszajelzést a főnök. A Harvard Business Review kutatása szerint a nők sokkal inkább nyitottak mások visszajelzésére, mint a férfiak.
A visszajelzés az egyik legfontosabb vezetői készség, hiszen nemcsak a kollégák fejlődését tudja előmozdítani, de erősíti az elköteleződésüket is. Azonban a visszajelzés kérése legalább ilyen fontos, vagyis fontos kellene, hogy legyen, csak éppen lényegesen kevesebb szó esik erről. A vezetői intelligencia legfelső foka, amikor egy vezető mer kérni visszajelzést önmaga teljesítményéről. A legkiválóbb vezetők értik, hogy ha mások véleménye nincs összhangban az önmagukról alkotott képpel, akkor érdemes lehet valamin változtatni.
Hogyan reagálunk a visszajelzésekre?
A Harvard Business Review-ben megjelent tanulmány szerint a férfiak és a nők másként kezelik a társaiktól kapott visszajelzéseket. A kutatás során azt vizsgálták, hogy a hallgatók hogyan reagálnak a vezetői kompetenciáikról érkező visszajelzésekre. A résztvevőknek minden nap együtt kellett dolgozniuk, így megismerték egymás gyengeségeit és erősségeit. Minden egyes trimeszter végén a hallgatókat megkérték arra, hogy töltsenek ki egy online tanulmányt, és értékeljék magukat és csapattáraikat egytől ötig (1=egyáltalán nem ért egyet, 5=teljesen egyetért) a következő négy tulajdonság szerint:
- Magabiztosságot mutat, amikor váratlan helyzetekkel néz szembe
- Tudja, mikor dolgozzon, és mikor pihenjen
- Nem érzi magát stresszesnek és frusztráltnak, amikor több feladatot kell egyszerre elvégeznie
- Aktívan keresi mások véleményét
Saját teljesítményünket általában magasabbra értékeljük, mint környezetünk
A kutatók szerint minden hallgató kezdetben feljebb értékelte magát a kapott visszajelzéseknél, ám egy idő után az önértékelésük csökkent a társak visszacsatolására. A kutatásból levonható a következtetés, hogy mások visszajelzése arra vezet minket, hogy összehasonlítsuk a kívülről kapott értékelésünket saját önértékelésünkkel. Mindez arra ösztönözhet minket, hogy felülvizsgáljuk saját nézőpontunkat, és összehangoljuk önképünket mások értékelésével. Ezáltal azzal is szembesülünk, hogy az általunk elérni kívánt hatást értük-e el.
A nők sokkal többet tanulnak mások visszajelzéséből, mint a férfiak?
A nők sokkal érzékenyebbek társaik visszajelzésére, mint a férfiak, és sokkal gyorsabban igazítják önértékelésüket társaik visszajelzéseihez, míg a férfiak továbbra is ragaszkodnak, sőt fel is duzzasztják önértékelésüket. A nők tehát sokkal érzékenyebben reagálnak a közösségi figyelmeztetésekre, közösségtől érkező jelekre.
360 fokos visszajelzés: előremutató teljesítmény érékelő modell
A 360 fokos visszajelzés egy olyan vezetői modell és rendszer, amely során a dolgozó (vezető is) kap visszajelzést felettesétől, beosztottaitól és vezetőtársaitól. Nemcsak a teljesítményéről, de a viselkedéséről elsősorban az adott vállalat sikerességét meghatározó szempontok alapján. A kollégáktól kapott visszajelzéseket a saját magunkról alkotott véleménnyel hasonlítják össze, az eredményt pedig egy elfogulatlan HR szakember segít feldolgozni, meghatározva a fejlesztésre szoruló vezetői kompetenciákat.
A 360 fokos értékelés – a teljes vezetői gárda értékelése esetén – nagyobb szervezeti átalakítások kezdeti lépése is lehet, illetve elősegíti, hogy a vezetők motivációja, szakmai fejlődése és viselkedése a vállalati érdekek által meghatározott és kívánatos irányba módosuljon.