A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben a vezetés keresi azokat az eszközöket, amelyek leginkább feltárják a szervezet állapotát és megoldásokat is nyújtanak. A szociometria is egyre inkább teret nyer a szervezeti állapot felmérésére. Van, akit az érdekel, hogy kik a kulcsemberekés véleményformálók, akik a cég stratégiáját hatékonyan képviselni tudják. Mások pedig arra kíváncsiak, hogy van-e elegendő olyan munkatársuk, akik proaktívan tesznek a cég fejlődéséért. Emellett az eredmény megmutatja az információáramlást és a tudásmegosztást is.
A következő esettanulmányban azt mutatjuk be, hogyan használta egy kiskereskedelmi nagyvállalat a szociometria eszközét az eredményesebb működés érdekében.
Ügyfelünk egy ezer fő feletti, kiskereskedelemmel foglalkozó magyarországi nagyvállalat, aki részére több éve különböző megoldásokat dolgozunk ki HR-t érintő témákban. A Megrendelő eredeti igénye a vezetői kör motivációjának és elkötelezettségének felmérése, a közép- és felsővezetői kör vezetői potenciáljának feltérképezése volt. További célja, hogy a felmért kompetenciák alapján a szervezetfejlesztés és utánpótlás-tervezés további feladatait határozzák meg.
Az első CX-Ray szociometriai felmérés keretében a szűkebb vezetői kör együttműködése és kapcsolati hálója rajzolódott ki. Tanácsadóink alapos elemzését követően sor került a vezérigazgatói visszajelzésre, a vele való több alkalmas közös gondolkodásra, majd a középvezetői interaktív visszacsatolásra.
„A kitöltés után ezt mondták: milyen szimpla kérdések. Most le vannak döbbenve, mi jött ki belőle.”
„Nagyon sok kulcsmomentum leírásra került. (…) A szociometria nagyon jó tükör. (…)”
Ezt követte egy-egy egyéni interjú kiválasztott kulcsmunkatársakkal, kettős céllal: egyrészt a szociometriai eredmények jobb megértése és az eredményességet fokozó változtatási ötletek feltárása, másrészt a kulcsemberek elismerése, személyes motivációjuk és karrierterveik megismerése. A tanácsadói diagnózis kapcsán az alábbi visszajelzések érkeztek be hozzánk:
„Egy-két megállapítás döbbenetesen célba talált.”
„Meglepően jó következtetések (…). Egyszerűen hihetetlen. Jó az irány, amit Ti felvázoltatok.”
A korábbi lépés nagy hozzáadott értékét elismerve, a felsővezetés a tágabb szervezet erőforrásainak feltérképezésére egy második CX-Ray szociometriai felmérést rendelt meg kibővített célcsoportra. Eredményei a vállalat számára alapot adtak a szervezetfejlesztéshez kapcsolódó további, már specifikusabb tanácsadói javaslatokhoz.
A szociometria alapján kiemelt szerepekben lévő kollégák kompetenciáinak alapos felmérésére is sor került. A résztvevők nagy elkötelezettséggel vettek részt az intenzív Fejlesztő Központ napon, a Development Center programon, és érdeklődéssel várták az egyéni tanácsadói visszajelzéseket.
„Láthatóan nagyon értetek hozzá. Durva, hogy ennyire összeáll egy ilyen komplex kép! Hallgatóztatok? J Megdöbbentő.”
A szociometria alapján kiemelt szerepekben lévő kollégák további fejlesztése megkezdődött egy háromnapos üzleti szimulációs képzés keretében.
„Mondtam az igazgatómnak és a vezérigazgatónak, hogy mást is iskolázzanak be. A tréner egy álom, olyan tudás sétált ott a szobában… Hú, de jó volt – örülök! A céges szintű gondolkodást erősítette.”
A fenti példából is jól látható, hogy a szociometria nemcsak abban tud segíteni, hogy beazonosítsuk a kulcsembereinket, hanem a fejlesztést is célzottabbá és költséghatékonyabbá teszi. Konkrét és azonnal használható információt nyújt a vállalati működés még eredményesebbé tételéhez. Sokszínű megoldási lehetőséget kínál.
Palotai Krisztina – szenior tanácsadó
További információ: http://sandt.hu/kapcsolat/